Puber met autisme beter beslagen ten ijs na training

Training ‘Ik Puber’: Kennis en inzicht over liefde en seks wapent pubers tegen sociale uitglijders

Pubers met autisme zijn gebaat bij de training Ik Puber, waarin zij onder meer scholing krijgen over seksualiteit, relaties en de omgang met sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van psycholoog dr. Kirsten Visser.

De puberteit is ook voor jongeren zonder autisme een lastige periode. Het veranderende lichaam, gierende hormonen, de eerste verliefdheden en daarmee gepaard gaande onzekerheid veroorzaken een emotionele achtbaan die van himmelhoch jauchzend, naar zum Tode betrübt voert. Voor jongeren met autisme is deze levensfase vaak dubbel zo verwarrend.

“Pubers met autisme hebben meestal niet de vriendschappen en relaties met leeftijdgenoten die andere pubers wel hebben. Gewone pubers zitten met elkaar op één frequentie. Ze kunnen gedrag herkennen en afkijken bij elkaar, leren van elkaars fouten”, legt onderzoekster Kirsten Visser uit. “Pubers met autisme hebben dat netwerk en sociaal denkvermogen vaak niet en kunnen daardoor wel eens onhandig gedrag vertonen.”

Meisjes met autisme die gemakkelijk in de tentakels van een loverboy verstrikt raken. Autistische jongens die verliefd worden en in hun enthousiasme een meisje hinderlijk stalken omdat ze niet beseffen dat dit ongepast is. Het zijn voorbeelden uit de praktijk die geregeld voorkomen en waar ouders zich grote zorgen over maken, weet Visser. De training Ik Puber, bedoeld voor puber én ouders, behandelt álle zaken waar pubers mee te maken krijgen.

De genoemde veranderingen in het lichaam, verliefd zijn, seks met anderen, seks met jezelf, aanknopen van vriendschappen, verkennen van grenzen bij jezelf en bij anderen, gedrag op sociale media, waar en hoe stel je vragen over seks, het zijn allemaal onderwerpen die in de –voorlopig nog individuele- training aan bod komen.

In 2011 verscheen het begeleidende boek met de training, die werd opgezet door experts van Yulius. Visser heeft, in samenwerking met de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie/Psychologie van het Erasmus MC-Sophia het effect gemeten. 95 Pubers van 12 tot 18 jaar én hun ouders vulden vooraf en na afloop van de training vragenlijsten in. En na zes maanden nog eens. Ter controle werden de vragenlijsten ingevuld door 94 autistische pubers die de training níet hadden gevolgd.

“Daaruit is gebleken dat alle pubers profiteerden: ze kregen meer psychoseksuele kennis en inzicht in grenzen. Ik zag in de leeftijdsgroep van 12 tot 14 jaar de grootste stijging van de kennis, en een significante vermindering van sociale onhandigheden.”

Vervolgonderzoek moet uitwijzen of de training ook op langere termijn beklijft, en of die wellicht deels in groepsverband kan worden gegeven. “Ook willen we kijken of de training kan worden aangepast aan jongvolwassenen en mensen met autisme én een verstandelijke beperking.”

Dr. Kirsten Visser, werkzaam als psycholoog in opleiding bij GGZ-instelling Yulius, promoveerde onlangs aan het Erasmus MC op onderzoek naar de effectiviteit van Ik Puber.

Bron: Erasmus MC

4 december 2017